Hej Trots

Tyra hämtar en bok och vill att jag ska läsa den.
Jag: "Ska jag läsa den?"
Tyra: "Mmm."
Jag: "Hej! Jag kan inte hitta de glada skallrorna. Kan du hjälpa mig att hitta dem." Tyra öppnar en flik för att leta efter de glada skallrorna. Den här fliken är en flik hon hysa ett starkt agg mot. Det finns tre flikar på varje sida, men den här fliken är den enda hon varje gång försöker riva loss.
Jag: "Låt den sitta där Tyra. Pappa har ju tejpat fast den så fint."
Tyra: "Näääääääää!" Hon fortsätter dra i flik(helvetet).
Jag: "Tyra låt den siiiiittttaaaa!" Tyra spänner ögonen i mig och skriker.
Tyra: "ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Jag: "Blev du arg nu. Boken går ju sönder om du drar loss den."
Tyra: "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!" Vi sitter mitt i rummet och Tyra springer hårt med hälarna i golvet till ena hörnet av rummet och tar ett gosedjur ur gosedjurslådan. Sen springer hon med hälarna hårt i golven till andra hörnet av rummet och kastar gosedjuret i väggen. Sen tittar hon på mig med ögonbrynen så långt ner hon kan och skriker.
Tyra: "UUUÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!" Alva sitter tyst i sin säng och tittar med stora ögon. Jag går därifrån. Jag har lite svårt att hålla mig för skratt och jag tycker inte att man ska skratta och uppmuntra den här typen av uppförande. När jag lämnar rummet börjar hon gråta hysteriskt och vill komma upp i famnen. Jag tar med henne till köket och ska börja göra middag. Fiskpinnar och ris blir det med lite majs till. När maten är klar tänker jag att nu ska flickebarnet få höja blodsockret och hamna på en lite stabilare nivå. Jo visst det kan jag inbilla mig! Hon vill bara ha majs. Hon håller fram tallriken mot majsburken.
Tyra: "Blölablölablölablöla."
Jag: "Du får äta lite mer mat först. Man kan inte bara äta majs."
Tyra: "ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!" Det här slutar hon inte med så jag måste ta ut henne ur köket för Alva kan inte äta. Hon sitter bara och stirrar på Tyra. När Tyra lugnar ner sig lite får jag mata henne för att hon ska äta. Hela kvällen fortsätter så här och när Erik kommer hem är jag helt slut som människa.

Vi välkomnar trotsåldern till vår familj. Jag kom också på att Alva kommer 6-års trotsa samtidigt som Tyras 2-års trots når sin kulmen. Sweet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback