Jessicas tårta

Min syster Jessica fyllde 25 i helgen. Jag tvingade henne att låta mig göra hennes tårta. Den blev rätt bra till slut. Det höll på att gå åt pipan ett tag! Sugarpasten fastnade i bordet och det tog så lång tid att gå loss den så den han stelna lite. När jag la den över tårtan sprack den lite på några ställen. Jag räddade det genom att färga lite av sugarpasten rosa och lägga breda band över tårtan i ett kors. Det blev faktiskt finare än det jag hade tänkt att göra! Som fyllning hade jag vaniljkräm, dumlefluff och pollyfluff. Jag hade lite för lite dumle i fluffen så den smakade inte lika mycket som pollyfluffen, men den var god ändå. I polly fluffen smälte jag 200 gram polly (den ljusa varianten för det var det enda som fanns) i 3 dl grädde på väldigt låg värme. Sen lät jag det stå i kylen över natten. På morgonen vispade jag upp det till en fluff. Det hade nog blivit lagom att ha lika mycket dumle, men jag hade bara en påse dumle till 3 dl grädde.

Eftersom hon är hemligt (eller inte så hemlig längre) förälskad i tonårsidolen Justin Beiber så gjorde jag Justin Beiber cupcakes också! Hon höll på att skratta ihjäl sig när hon fick dem. Jag gjorde enl Leila Lindholms recept i boken a piece if cake. Som topping gjorde jag en onödigt avancerad marängsmörkräm som skulle vispas över ett vattenbad tills den blev hård och 65 grader sen skulle man tillsätta smör lite i taget och fortsätta vispa tills det svalnat.. Så gott var det faktiskt inte.

Här kommer lite bilder.


(Jag tog bort det svarta bandet och det blev snyggare)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback