Festmat!

Oj, oj, oj vad vi åt god mat i lördags! Min kusin Maria hade gjort en helt sjukt god förrätt med chèvre fylda melon rullar med lite gott till som jag inte kommer ihåg vad det var. Har vi tur läser hon det här och kommenterar vad det var! Här är en bild på den.



Det fanns också supersmarriga quesadillas, asgoda minipizzor, tomat, basilika och mozzarella på stickor, sallad, vitlöksfrästa champinioner. Jag gjorde bresaolarullar, dubbelmarinerad fläskfilé, fetaoströra med soltorkade tomater och en rabarberpaj (premiärpajen på årets rabarber).

Bresaolarullar (ca 8 bufféportioner)
ca 140 g bresaola skinka
ca 200 g mascarponeost
1 kruka basilika
finrivet skal av en citron

lägg ut bresaolan så skivorna överlappar varandra. Bred på mascarpone och lägg ett lager basilika på det. Strö över citronskalet och rulla ihop till en rulle. Det var ganska pillrigt och Eril fick hjälpa mig för min rulle blev mest som en oorganiserad hög... Men Erik var duktig på det där och fick till det riktigt bra! jag tycker inte om skinka och inte mascarpone så jag tyckte inte om dem, men Erik tyckte de var goda.



Dubbelmarinerad fläskfilé (ca 10 bufféportioner)
1,2 kg fläskfilé

Marinad 1:
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
2 dl Matlagningsvin
1 dl olivolja
2 tsk torkad timjan
2,5 tsk salt

Marinad 2:
1 vitlöksklyfta
1 röd chili
3 msk kinesisk soja
3 msk balsamvinäger
1,5 dl olivolja
3 msk hackad bladpersilja
salt och peppar

Blanda ingredienserna till marinad 1 och lägg i köttet. Låt det ligga i kylen över natten. Ta upp köttet dagen efter och stek runt om så den får färg. Sätt ugnen på 175 grader och Stek färdigt i ugnen ca 30 min. Blanda ihop ingredienserna till marinad 2 medans köttet står i ugnen. Jag tog hälften av fröna i chilin för jag vet att mina systrar och jag inte kan äta stark mat...

Lägg köttet i marinad 2 medans det fortfarande är varmt. Skiva upp innan det ska serveras och häll lite av marinad 2 över skivorna. 


Kommentarer
Postat av: Momo

Haha, fyllt med getost, färsk timjan och pinjenötter. Plus sockerstekt endiver, ramslök och balsamico till :)

2012-05-31 @ 09:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback