Vårdkontakt (långt)

Man måste ha lite skinn på näsan när man har kontakt med vården i Sverige!

Tyra är så hård i magen. Hon bajsade inte ordentligt på nio dagar. Hon är ju lika glad för det, men hon skriker och får ta i så hon blir blöt av svett när hon bajsar. Den 10/1 ringde jag sjukvårdsupplysningen. De rekomenderade att jag skulle kontakta BVC. De fick inte rekomendera något medel till barn under ett år utan, det måste en läkare göra.

Sagt och gjort. Jag ringer BVC och hamnar hos en telefonsvarare som säger:
"Välkomen till Mälaröarnas barnahälsovård. Här kan du lämna meddelande om nyfödda, nyinflyttade och tjänsteärenden. Du kan också ha blivit kopplad hit för att din ordenarie sköterska inte är i tjänst. Tack hej!"

OK? När är hon i tjänst då?? Och när är telefontiderna? Vad fan är ett tjänsteärende? Tack för hjälpen skithuvuden! Jag ringde igen efter en kvart och hamnade hos samma svarare. Då spelade jag in ett meddelande om att jag inte får tag i min ordenarie sköterska och önskar att någon ringer mig eftersom de inte lämnar någon information om när man kan ringa.

Efter någon timmer ringer en spydig sköterska upp och läxar upp mig, eller ja försöker. Hon förklarar att de faktistk säger att min sköterska är ur tjänst på svararen. Jag kontrar med att de inte talar om när hon är tillbaka eller när jag kan ringa. Då kontrar puckot med att hon ringer ju tillbaka nu. Jag känner att vi är på helt olika nivåer när det gäller kundservice och ja, nivåer över huvud taget så jag släpper det och förklarar mitt (tjänste?) ärende. Hon tycker att vi ska köpa laktulos och ge det ett par dagar och hon sätter upp en tid hos min ordinarie sköterska som tydligen är på semester nu.

Eftersom jag tycker det är lite konstigt att en främmande kvinna som aldrig har tittat på min bebis kan rekomendera läkemedel så läste jag på om det på fass och det måste rekomenderas av en läkare. sist jag kollade så var BVC-sköterska inte synonymt med läkare!! Jag vägrar ge det till Tyra och trots päron-, katrinplommonpuré, olja i vällingen, olja i gröten, olja i maten, ändring av vällingsort, blir hon inte bättre.

Efter att gråtande ha grävt ut bajs ur henne bestämde jag att det fick vara nog och åkte till Barnakuten i Danderyd. Där möttes jag av en annan dryg sköterska! Hon tyckte jag var skitlarvig som inte hade gett henne något som enbart får rekomenderas av läkare. De gör ju det hela tiden där på sjukhuset. Till och med på nyfödda! "Är det första barnet?" frågade hon lite överlägset. "Nej, andra och det är väl skillnad på att ge det på ett sjukhus där man har tillgång till läkare på några sekunder och att sitta sju mil från ett sjukhus och ge det. ELLER?!?" Efter att jag satte henne på plats fick vi träffa en supertrevlig läkare som tyckte att hon skulle få lite klyx. Inte något laxerande, eftersom det ger hjärtklappning och magknip och de brukar inte ge det till bebisar. In your face spydiga sköterska!! Tyra bajsade lite och vi fick med oss en flaska hem. Innan vi gick rekomenderade den puckade sköterskan att vi skulle ge Tyra Banan. BANAN?!?! Hon kan ta sina bananer och stoppa upp! Det är jättestoppande med banan!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka jäkla puckon rent ut sagt, min BVC sköterska har alltid varit superbra på att ringa upp när jag undrade över nåt med Melle. Katrinplommonpuré kom jag på gillar hon det? Fast det kanske du redan provat, kommer ihåg att det funkade när Alice var liten.

2012-01-17 @ 13:24:37
Postat av: Jenny

Japp, har testat katrinplommonpué. Hände ingenting. Har nu bytt till majsvälling som hon verkar gilla, men hon verkar inte sova så länge på den. Men det får det vara värt!

2012-01-17 @ 16:28:39
URL: http://dagensalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback