LCHF-muffins

Var sjukt sugen på att testa något av recepten i min nya receptbok. "Baka med LCHF" av Mariann Andersson. Så jag bad Erik köpa lite ingredienser och idag gjorde jag chokladmuffins. Supersmarriga blev de. Jag ändrade lite (som vanligt) i receptet för att det skulle passa min smak. Jag hade inte samma sötningsmedel som hon hade heller. Hon blandar eget och jag köpte ICA's färdigblandade Stevia Strö.

    

Recept:
4 ägg
1,5 dl ICA's Stevia Strö
200 gram smält osaltat smör
1 dl creme fraiche
2 tsk bakpulver
1/2 tsk äkta vaniljpulver (inte vaniljsocker)
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl (inte kokosmjöl)
5 smk kakao

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Vispa ägg och ICA's Stevia Strö tills det blir så pösigt som det går. Jag märkte att det inte löste upp sig i ägg så det var inte så lätt! Häll i creme fraiche och det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. Vänd ner i äggsmeten. Manelmjöl klumpar sig så det tar ett tag att göra smeten slät. Den blir lite hårdare än vanlig muffinssmet. Fyll 12 stora muffinsformar med 3/4 smet och grädda i ca 15 minuter.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback