Hur man vänder negativa argument till något positivt

Alva och jag sitter i bilen på väg till kyrkis igår. Vi var lite tidiga till färjan så vi fick vänta en stund. I bilen har vi våra bästa samtal för det är inte så mycket som pockar på någons uppmärksamhet eftersom Tyra oftast sover och jag brukar stänga av radion just för att jag och Alva ska få lite tid till att bara prata med varandra.

Alva: "Jag skulle vilja ha en hundvalp."
Jag: "En hund kommer vi aldrig att köpa."
Alva: "Men varför inte det?"
Jag: "Det är jätteroligt att ha hund, men det är jättejobbigt också."
Alva: "Varför det?"
Jag: "Jo för om det spöregnar måste hunden ändå gå ut och promenera och kissa och bajsa och det är ju inte så kul då."
Alva: "Men mamma, regnkläder? Hoppa i vattenpölar? Är inte det kul kanske?"
Jag: "Mm... jo, men om det är snöstorm och super duper kallt så måste den också gå ut och det är ju inte så kul."
Alva: "Overall? Snöänglar? Är det kul mamma?"
Jag: "...jo men om man är jättesjuk och har jättehög feber! Då måste den också gå ut och det orkar man ju inte!"
Alva: "Men vi är ju flera i familjen och alla är väl inte lika sjuka jämt?"
Jag: "Men när det är så där regnigt och geggigt ute som blir hunden smutig och geggig så springer den kanske in och lägger sig i soffan och i sängarna och smutsar ner.
Alva: "Men det gör ju kisse också."
Jag: "... Ska det bli kul att åka till kyrkis idag?"

Avleda är det bästa sättet att få slut på en argumentation med Alva. Det är helt omöjligt att vinna över henne. Hon kommer nog bli politiker eller nästa Janne Josefsson...

Kommentarer
Postat av: Momo

Haha hon har ju så rätt! Bästa Alva.



(Skaffa hund!)

2011-10-18 @ 10:50:15
Postat av: Jessica

HAHAHAHAHAHAHA Hör och ser det verkligen framför mig!!

2011-10-18 @ 23:15:27
Postat av: ^Åsa

Håller med, världens bästa Alva faktiskt!

2011-10-19 @ 11:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback