Eriks tårta

Eftersom Eriks syster Åsa inte tål gluten så blir det lite utmaning att fixa godsaker. Det mesta har ju mjöl i. Men jag hittade en Hallonmousse tårta på tasteline som jag ändrade lite efter eget tycke. Den blev skitsnygg och väldigt god.



Receptet blev så här:

Botten
400 gram mandelmassa
4st äggvitor
3msk kakao

Fyllning
6st gelatinblad
400g frysta hallon
4st äggulor
3dl florsocker
6dl vispgrädde

Gör så här
1.
Riv mandelmassan grovt och blanda i äggvitorna. Blanda tills det blir en jämn smet. Blanda sen i kakaon. Grädda kakan i 175 grader i ca 15-20 min. Låt kakan svalna helt innan du gäller på fyllningen. 
2. Vispa 5dl grädde ganska hårt.
3. Vispa äggulorna och florsockret fluffigt.
4. Lägg gelatinbladen i kall tvatten i ca 5 minuter.
5. Ta upp gelatinbladen ur vattnet och krama ur dem.
6. Värm 1dl av grädden försiktigt i en kastrull på låg värme och smällt gelatinbladen där i. Rör om hela tiden så gelatinet inte fastnar i botten.
7. Blanda i gelatinblandningen i den vispade grädden och häll sen i ägg och florsocker blandningen.
8. Mixa hallonen och passera genom en sil (jag lyckades inte för min enda sil var för finmaskig så det gick inte igenom.. så det går bra att behålla kärnorna också.)
9. Blanda i hallonen i smeten.
10. Häll smeten på kakan och täck med plastfolie. Kakan ska stå i frysen ett par timmar och tas ut ca 30 min innan servering. Garnera tårtan när den tagits ut ur frysen med tex hallon och björnbär. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback