Bestående men av foglossning

Hittade detta på www.niomanader.nu (http://www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/foglossnin)

Bestående men
I allmänhet går smärtan över efter förlossningen. 90% av drabbade kvinnor är helt återställda inom tre månader efter förlossningen, efter 3-6 månader är det ovanligt att smärtan går över av sig själv varför dessa kvinnor behöver hjälp till smärtlindring och träning för att så småningom kunna bli friska. Här spelar sjukgymnasten en stor roll. Denna lägger upp invividuella program för träning. Vila hämmar rehabilitering medan sjukskrivning i kombination med träning skyndar på den. Foglossning har ingen inverkan på förlossningen varför detta inte är något skäl för att föda med kejsarsnitt.

Det har nu gått över 4 månader. Alltså komme det inte gå över och vila hämmar rehabiliteringen. Jag MÅSTE få tag i sjukgymnasterna för att bli bra. De har telefon tid mån-ons kl 8-9 på morgonen. Det är ett problem eftersom den timmen är den mest stressiga på hela dagen. Jag lämnar Alva kl 9. Varje gång jag har kommit ihåg att ringa har det varit upptaget! De har alltså inte ens någon telefonkö! På måndag ska Alva vara ledig från dagis, för vi ska till kyrkis. Jag har lagt en reminder i telefonen på att ringa. Då får jag ringa och ringa tills någon svarar. Jag vill bli bra! Börjar bli lite trött på att slösa bort mammaledigheten på att sitta i soffan.

Kommentarer
Postat av: Elli

Hej!

Lider fortfarande av foglossning, 9 månader efter förlossningen. Har du blivit bra? Isåfall, vad gjorde du för att bli bra?



Mvh

Elli

2012-05-21 @ 21:59:43
Postat av: Jenny

Hej Elli!



Jag har fortfarande ont då och då, men det är inget som hindrar mig i min vardag längre. Jag gå långt och fort utan att det är jobbigt. Idag kunde jag till och med ta på mig byxorna utan att det gjorde ont. Att stå på ett ben och dra upp det andra mot magen har varit svårt.. Nu är det bara bära tungt, hoppa, djupa knäböj och springa kvar som gör ont.



Jag har börjat göra plankan varje (eller nästan varje...) kväll. En sjukgymnast sa till mig att det kan hjälpa om man gör rumplyft (du vet ligga på rygg med knäna böjda och lyfta rumpan) och jägarställning (sitta mot en vägg med benen i 90 grader). Plankan är vidrig och jag hatar den av hela mitt hjärta, men den har hjälpt mig väldigt mycket!

2012-05-22 @ 19:59:43
URL: http://dagensalva.blogg.se/
Postat av: Elli

Hej, och tack för svar! Har börjat träna pilates, får hoppas på att det ger resultat. Där ingår bland annat de övningarna du beskriver. Jag kan inte gå promenader överhuvudtaget och har svårt att klara av vardagen. Känns lite hopplöst. Minns du ungefär när du började bli bättre?



/Elli

2012-05-22 @ 21:31:16
Postat av: Jenny

Oj vad tiden gick fort... sorry att jag ej hunnit svara! Låter super med pilates. Var försiktig och gör inget som gör ont bara. Jag blev så pass bra att jag kunde på promenader i Februari eller Mars tror jag. Min dotter föddes i Juli. Jag höll på att ge upp jag också, men kämpade på för det finns inget alternativ. Man vill ju kunda använda kroppen!

2012-05-30 @ 19:32:24
URL: http://dagensalva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback