Havregrej med blåbär

Hade Elle och Vendela på besök här idag. Vendela är 8månader och helt underbart söt. Jag längtar ju ännu mer efter vår bebis nu. Elle hade med sig någon typ av nyttigt snack gjord på nötter, frön och müssli. As gott! Jag kontrade med en mindre nyttig snack. Havre grejer med vaniljgrädde och blåbär. Fick tag i helt enorma (förmodligen genmanipulerade) blåbär som jag trodde skulle smaka lika mycket blåbär som ett glas vatten, men de var supersmarriga!



150g smör
2,5dl havregyn
2,5dl vetemjöl
0,5dl socker
lite grädde
lite marsankräm
blåbär

Blanda smör, havregryn, vetemjöl och socker till en deg. Det tar en stund innan det blir deg och det underlättar om smöret stått framme en stund. Tryck ut degen i metallformar. Jag hittade inte de där hårda formarna med vågiga kanter som man ska ha så jag tog engångs aluminium formar och det fungade så där. Grädda dem på 175 grader tills de är lite gyllenbruna.

Vispa grädde fluffigt. Vispa ihop marsankräm och vänd ner i grädden. När havregrejerna svalnat lägger man på lagom mycket vaniljgrädde och så mycket blåbär man får plats med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback