En till krämpa till listan

Vena Cava syndrom kan jag nu lägga till listan av gravidkrämpor. Så här skriver growing people om det:

Trycket på vena cava ökar ännu mer när du ligger på rygg. Det minskade återflödet av blod till hjärtat minskar minutvolymen, blodtrycket sjunker och hjärtfrekvensen ökar. Ibland kan blodtrycket falla så kraftigt att man känner en stark svimningskänsla - det kallas för vena cava-syndrom. Det hela går snabbt över om man lägger sig på endera sidan. Det är inte farligt, varken för dig eller för barnet. Även när man sover vänder man på sig reflexmässigt!

Man måste inte lägga sig på sidan för att det ska gå över, det går jättebra att ligga på alla fyra i diket också. Jag testade det två gånger på väg in till Barnmorskan idag. Jag får det när jag sitter också så att köra bil var ingen lek! Nu avbokas alla bilfärder (där jag är föraren) som inte är direkt nödvändiga.

Nu när jag vet vad det är och hur man gör för att bli av med det känns det mycket lättare, men jag hoppas verkligen att de här sista veckorna går fort!


Kommentarer
Postat av: Moster Ingela

Så där hade jag när jag hade Micke i magen, när jag var i sjunde månaden blev det akutbesök på sjukhuset, då sa läkaren att jag skulle inte ligga på rygg när jag skulle sova för att livmodern trycker mot kroppspulsådern då. Jäkligt obehagligt. Men kände inte så med Maria.

2011-05-17 @ 21:59:38
Postat av: Anonym

Dom som säger att det är så himla naturligt och härligt att vara gravid kan dra åt helvete, eller också är dom av en annan sort eller nåt. Jag hade också det där när jag väntade Alice, hade glömt vad det hette men känner igen namnet. Jag svimmade bara när jag låg på rygg i all fall, inte när jag satt så jag hade tur antar jag...

2011-05-18 @ 07:44:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback