Tjafsmaja

Jag och Alva ska laga mat.
Alva: "Ja ving jämpa ting!" (Jag vill hjälpa till!)
Jag: "Ja, det kokar nu så du kan väl hälla i makaronerna." Jag hjälper henne få upp en dl makaroner som hon häller i det kokande vattnet.
Jag: "Bra! Nu kan du lägga decilitermåttet i lådan under spisen."
Alva: "Nej, ja ving nägga den i makathonibuthken." (Nej, jag vill lägga den i makaroniburken.)
Jag: "Men den ska ligga i lådan."
Alva: "De e bätthe att ha den i makathonibuthken om man ving götha makathoneth igen." (Det är bättre att ha dem i makaroniburken om man man vill göra makaroner igen.)
Jag: "Fast det där decilitermåttet använder vi till mer än bara makaroner så jag vill att den ligger i lådan så man vet var den är när man ska ha den."
Alva: "Men du vet ju att den niggeth i makathonibuthekn." (Men du vet ju att den ligger i makaroniburken.)
Jag: "Ja, men om jag ska ha den till något anna vill jag inte att den ska ligga i makaroniburken utan i lådan där den ska vara."
Alva: "Men då kan man ta ftham makathonibuthken och ta decinitethmåttet." (Men då kan man ta fram makaroniburken och ta decilitermåttet."
Jag: "Lägg den i lådan så vi kan fortsätta laga mat istället för att tjafsa. Den ska vara i lådan ingen annan stans."
Alva: "Men..."
Jag: "Nej Alva! Lägg den i lådan!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback