Marknad i Tiveden

I fredags packade vi bilen och åkte till Alvas Farmor nere vid Vättern. På lördagen var det marknad i Tiveden som inte ligger så långt ifrån hennes sommarstuga. Det är inte lätt att komma iväg med två pensionärer, varav den ena lite handikappad efter en ryggskada, jag, Erik och två barn varav en bebis som bajsar ca hundra gånger per dag. Vi siktade på att komma iväg runt 10, men det sprack! När alla väl satt i bilarna och Bertil precis började backa ut deras bil sprakade det till i vår bil och vi var tvungna att byta på Tyra. 

Det var tokmycket folk och Tyra bröt ihop totalt när vi kom fram så vi fick springa förbi alla stånd och leta efter ett matställe där jag kunde sitta och amma och alla andra kunde äta lunch. Hela marknaden var på en och samma gata och på vägen in memorerade jag några stånd som jag ville titta närmare i och kanske köpa något i på vägen tillbaka. Jag hade bestämt mig för:

* godisremmar (det är ett måste när man är på marknad!)
* vita och svarta T-shirts till Erik
* en liten kanna i keramik av samma typ som vi har en större kanna och en skål
* En fin väggprydnad till Alvas rum och Tyras framtida rum

Längys bort på marknadsgatan fanns Ponnyridning och Oxen Sixten. Först hälsade vi på Sixten och åkte vagn efter honom sen fick Alva Rida på en ponny som hette Stjarni. Efter det var det dags att gå tillbaka och köpa de saker jag hade tittat ut på vägen in, men Tyra ville äta lite först... och kissa lite på mig. Jag hade ingen lust att gå med kissiga byxor, kissig tröja, kissig bebis så jag bytte på Tyra och bad Erik hämta bilen så vi kunde åka hem...

Här är Sixten och hans husse (är man husse till en oxe?). Sixtens vanliga jobb är att dra en kanalbåt genom några av slussarna på Göta kanal. Han extraknäcker även på marknader och andra jippon. Sixten är helt enorm! Jag försökte förklara för min syster Jessica hur stor han är och sa att hans fötter (klövar?) var lika stora som mitt huvud, Hon tyckte det var en dålig jämförelse för hennes fötter är också större än mitt pyttelilla handbolls-huvud..

 


Kommentarer
Postat av: Jessica

Hahahahahahahahhaa!

2011-08-30 @ 22:16:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback