After Work och arrangerade äktenskap

Var på after work igår. Mycket trevligt. En tjej på jobbet fyllde år så hon hade bett sin pappa stänga sin sushi restaurang lite tidigare så hade vi fest där inne. Hon bjöd alla på sushi, drinkar, vin, öl, till tugg och tårta. Verkligen lyxig after work! Vi var några från jobbet, fyra privata vänner och hennes kille som var där. Sammanlagt ca 15 pers. Stället var så litet att när man väl kom in kom man inte ut, alla fick stanna kvar på sina platser för det gick inte att röra sig så bra i lokalen, men mysigt ändå. Eftersom alla bord stod så nära kunde man ändå prata med varandra.

Jag satt bredvid vår Indier. Han har lite bekymmer med tjejer. Han är på väg att bli bortgift av sina föräldrar och han vet inte om han vill det eller inte. Vi pratade massor om hans samhälle där han är uppvuxen och deras traditioner. Jag tycker det är så intressant att höra om andra kulturer så jag frågade massor. Det slutade med att han bjöd med mig och familjen till hans böllop om han bestämmer sig för att gå med på det arrangerade giftemålet. Jag blev jätteglad! Det vore hur kul som helst att åka till Indien och vara med på ett Tamilskt bröllop på landsbyggden. Inte för att jag gillar tanken på att han och hans fru blir bortgifta.. men för att uppleva den festen och ritualen. Hans har en äldre bror som gifte sig för kärlek och det är så jobbigt för den brodern och hans fru och barn att de kanske måste flytta därifrån. Alla pratar om dem och frågar deras föräldrar vad de gjort för fel när de uppfostrade dem. Vår Indier har nu jättepress på sig att gå med på det arrangerade äktenskapet för att hans föräldrar inte ska ha TVå barn som är misslyckade. Han lovade att visa kort från sin systers bröllop. Det var över 2000 pers på det bröllopet.

Hans föräldrar är lantbrukare och har en ganska stor kokosnöts farm. Han har precis låtit bygga ett stort hus till dem precis vid floden. Det lät jättemysigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback