Picknick bröd

Hittade en ny favorittidning för ett tag sen. den heter hembakat och hade en massa goda recept som jag måste prova. Ett provade jag idag. Picknick bröd med salami och mozzarella. Det följer med ut med båten imorgon om vädret tillåter. Till och med Alva åt av brödet. Vi sa att salami var skinka och talade inte om att mozzarella är en sorts ost... vad gör man inte för att få dem att äta!

Bröd
15 g jäst
3 dl vatten
2 msk olivolja
1 msk flytande honung
1 msk flingsalt
1 1/2 dl durumvete
4-5 dl vetemjöl

Fyllning
100g mozzarella
100g salami

man kan fylla den med lite vad som helst. Parmaskinka, oliver, färsk basilika. Jag tog salami och mozzarella. Jag bytte även ut durumvetet mot rågmjöl för vi hade inget durumvete hemma. Det gick superbra. Jag hade heller inget flingsalt och tog vanligt..

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den med fingervarmt vatten. Tillslätt olja, honung och flingsalt.
2. Blanda i mjölet lite i taget, tills degen går ihop och släpper i kanterna. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
3. Tryck ut degen till en rektangel, ca 1cm tjock på ett bakplåtspapper (det underlättar ihoprullningen senare).
4. Skiva mozzarella och varva med salami på degen.
5. Rulla ihop till en rulle och forma en krans. Lägg en handduk på och låt jäsa 30 min till. Sätt på ugnen på 250 grader.
6. Sätt plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200. Grdda i ca 25 minuter. Låt brödet svalna på galler.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback