Krämiga Blåbärsrutor

Det här bakade jag igår också... baknin är lite terapi för mig. Jag bakar när jag behöver tänka på annat. Just nu är jag otroligt nervös över ett möte jag ska på imorgon så det har blivit lite bakning de senaste dagarna...

Kakan
ca 5 dl vetemjöl (jag hade nog bara 4 dl, man får testa lite i taget)
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl råsocker (jag hade fem olika sorters socker i skafferiet, men inte råsocker så jag tog vanligt och det funkade fin fint!)
100 g rumsvarmt smör
3 ägg

Fyllning
400 g philadelphiaost¨
3 msk kokbart marsanpulver (jag hade inte heller det här och det fanns inte på lanthandeln så jag tog vaniljsocker med äkta vanilj. Det blev super smarrigt också)
2 1/2 dl vispgrädde
1 dl socker
ca 1 l blåbär (det ska täcka kakan)

Gör så här:
1.
Bland mjöl, bakpulver, vanilj- och råsocker (eller vanligt socker) i en skål.
2. Tillsätt smör och arbeta samman till en deg. Tillsätt äggen.
3. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader
4. Klä en liten långpanna (25 x 35 cm) med bakplåtspapper och tryck ut degen. Grädda den i mitten av ugnen i ca 15 min.
5. Blanda ost och marsanpulver (eller vaniljsocker) i en skål.
6. Vispa grädde och socker till ett fast skum och vänd ner det i ostblandningen.
7. Bred ut blandningen på den förgräddade kakkan och stö över blåbär efter smak. Det är bra att vara lite snabb för ostblandningen smälter på den varma kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback